Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela

Jeanne_Dielman

Don’t read and eat!

Jeśli długie ujęcie w ruchu jest rodzajem ekscesu, to długie ujęcie z kamerą przygwożdżoną do ziemi stanowi formę filmowej ascezy.” filmweb.pl

Czytałam ostatnio ciekawy artykuł na temat bardzo długich ujęć w kinie i znalazłam tam świetny film, o którym nigdy wcześniej nie słyszałam, a jest jak najbardziej reprezentatywny dla tematu artykułu. „Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela” to film o gospodyni domowej uprawiającej prostytucję. A wszystko bardzo skrupulatnie zaplanowane, tak żeby nie kolidowało z życiem prywatnym i obowiązkami. Coś jednak zakłóci tą harmonię, ale co to musicie sami zobaczyć, choć łatwo nie będzie, bo film trwa 3 i pół godziny! 🙂 Przyznam się bez bicia, że oglądałam go w trzech częściach 🙂

bulwar-handlowy-kino-kuchnia

Mnie oczywiście najbardziej interesowały sceny kuchenne. Długie, frontalne ujęcia głównej bohaterki przygotowującej np. kotleta cielęcego. Bez przejść, zbliżeń, przemieszczania się tu kuchenka, tu blat, tu deska. Nie, kamera ustawiona w jednym miejscu na stałe z widokiem na całą kuchnię. Scena zaaranżowana z myślą o każdym detalu, nic nie jest przypadkowe. Mieszanie i masowanie mięsa jest wręcz hipnotyczne, czułam się jak na seansie terapeutycznym. W zasadzie brakuje tylko głosu, żeby zamienić tą scenę we fragment programu kulinarnego.  Za to przy obieraniu ziemniaków dostrzegamy już pewną zmianę, minimalne rozkojarzenie, niedbałe ruchy noża, ale po chwili wszystko wraca do normy. Każdy ruch jest precyzyjny, tak że jak pisał o filmie J. Hoberman: „Zaczynamy przeczuwać katastrofę, kiedy bohaterka zapomina przestawić garnek ziemniaków z jednego palnika na drugi”.

I added less water than last week. Maybe that’s why it’s better.

bulwar-handlowy-kino-kuchnia1

Jeanne Dielman, Bulwar Handlowy, 1080 Bruksela, 1975, reż. Chantal Akerman

 

Zapisz

Recommended Articles